Przejdź do głównej zawartości

Obrona pracy magisterskiej

Drodzy Państwo,
niezwykle miło mi powiadomić, że 29 maja 2015 roku odbyła się publiczna obrona mojej pracy magisterskiej pod tytułem: "Rozpoznanie historii i opracowanie metody konserwacji cyklu dziewiętnastowiecznych malowideł na płótnie z przedstawieniami czerech Ewangelistów,
pochodzących z kaplic w obejściu kościoła św. Stanisława Biskupa w Świniarach, woj. świętokrzyskie, ze szczególnym uwzględnieniem problemu usuwania przemalowań, na przykładzie prac badawczych i konserwatorskich wykonanych przy obrazie św. Łukasza."

Z wynikiem bardzo dobrym uzyskałam tytuł Magistra Sztuki w zakresie Konserwacji Dzieł Sztuki.

Przedmiotem pracy był cykl dziewiętnastowiecznych malowideł na płótnie. W związku z obecną na obrazach niepierwotną warstwą przemalowania oraz biorąc pod uwagę zły stan zachowania obiektów zadecydowałam o podjęciu prac badawczych przy wszystkich czterech obrazach i przeprowadzeniu w ramach pracy dyplomowej konserwacji jednego z nich, z przedstawieniem św. Łukasza Ewangelisty. Zakres prac obejmował wykonanie pełnej konserwacji technicznej oraz estetycznej mającej na celu powstrzymanie degradacji obiektu, rozpoznanie obiektu, jego stanu zachowania i technologii oraz usunięcia szkodliwych dla malowidła późniejszych nawarstwień. Istotną intencją było doprowadzenie obrazu do stanu zbliżonego do tego, jaki nadał mu sam autor. Oprócz podjętego postępowania konserwatorskiego obiekt, ze względu na obecne występujące w nim nieautorskie nawarstwienia implikował główną problematykę, którą stanowi zagadnienie przemalowań. Rozwiązałam kwestię doboru odpowiedniej metody usuwania przemalowań z obrazów, którą w domyśle miała być metoda chemiczna. W trakcie prób okazało się, że dosyć zaskakującym rozwiązaniem w przypadku malowideł z kościoła w Świniarach jest metoda nie klasyfikowana w technikach z dziedziny konserwacji lecz stosowana w stomatologii, mianowicie urządzenie do usuwania kamienia i osadu nazębnego - skaler ultradźwiękowy.

Obrazy zapomniane, zepchnięte na dalszy plan, zastąpione w kaplicach wątpliwej wartości artystycznej „kopiami” udało się wydobyć od zapomnienia.

Obraz oraz pracę magisterską można obejrzeć jeszcze do 14.06. w ramach wystawy końcoworocznej ASP w Krakowie, w Pracowni Konserwacji Malarstwa Sztalugowego w gmachu przy ul. Smoleńsk 9 w Krakowie.



Cykl obrazów z przedstawieniami Ewangelistów, kościół św. Stanisława Biskupa w Świniarach, stan przed konserwacją. Fot. E.Malina, 2014 r.
W trakcie prac. Fot. E. Malina, 2014-2015 r.

Św. Łukasz Ewangelista, stan przed i po pracach konserwatorskich, z zaprojektowaną oprawą. Fot. E. Malina, 2014 - 2015 r.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Renowacja oleodruku Matka Boska nieustającej pomocy

Rok 2015 zakończyłam dosyć trudnym wyzwaniem, którym była renowacja oleodruku, mało wdzięcznej materii w zakresie postępowania konserwatorskiego. Delikatny, stary papier, zaatakowany przez insekty, a także lico z chromolitografią wymagały bardzo delikatnego i precyzyjnego traktowania.  Oleodruk, otrzymany od właścicielki w formie zwiniętego rulonu przedartego nieomal na pół, był w tak złym stanie, że strach było go dotykać. Aby możliwe było jakiekolwiek postępowanie, konieczne było stopniowe rozprostowanie rulonu, działając na niego wilgocią.  Wśród działań przy obiekcie znalazło się strukturalne wzmocnienie podłoża, uzupełnienia ubytków w papierze, sklejenie rozdarć i estetyczne opracowanie lica.  Efekt prac ilustrowany na zdjęciach usatysfakcjonował właścicielkę, która wspomina wizerunek sprzed lat, oraz mnie, tym bardziej, że odradzano mi "dotykanie" oleodruków.  Matka Boska nieustającej pomocy, w trakcie renowacji, listopad 2015. Fot. E. Malina Matka

Wawel - Seweryn Bieszczad

Obraz przedstawiający widok na Wawel, autorstwa Seweryna Bieszczada  (1852 Jasło - 1923 Krosno). Własność: kolekcja prywatna .  Przeprowadziłam prace polegające na oczyszczeniu zabrudzonego odwrocia oraz lica obrazu. Uzupełniłam drobne ubytki w warstwie malarskiej oraz zabezpieczyłam obraz werniksem damarowym. Zapraszam do obejrzenia efektów mojej pracy poniżej: Wawel, S. Bieszczad, obraz przed renowacją, 2015 Wawel, S. Bieszczad, obraz w trakcie renowacji, 2015 Wawel, S. Bieszczad, detal. Obraz w trakcie renowacji, 2015 Wawel, S. Bieszczad, obraz po renowacji, 2015

"Pożegnanie włościanina z koniem"

Obraz okazał się kopią zaginionego w czasie II wojny światowej dzieła autorstwa Wojciecha Gersona z 1856 r. pt.: "Pożegnanie włościanina z koniem", niestety do dziś wpisanego do rejestru strat wojennych. Obraz bardzo zniszczony, z rozdarciem w centralnej części, odnowiony w ramach zajęć w Pracowni Konserwacji malowideł sztalugowych na płótnie, z koniecznością rekonstrukcji kompozycji. "Pożegnanie włościanina z koniem" kopia, 65x98 cm obraz przed i po renowacji Wojciech Gerson"Pożegnanie włościanina z koniem" 1856 r. zaginiony obraz 60,5x80 cm, nr 2004