Przejdź do głównej zawartości

Obrona pracy magisterskiej

Drodzy Państwo,
niezwykle miło mi powiadomić, że 29 maja 2015 roku odbyła się publiczna obrona mojej pracy magisterskiej pod tytułem: "Rozpoznanie historii i opracowanie metody konserwacji cyklu dziewiętnastowiecznych malowideł na płótnie z przedstawieniami czerech Ewangelistów,
pochodzących z kaplic w obejściu kościoła św. Stanisława Biskupa w Świniarach, woj. świętokrzyskie, ze szczególnym uwzględnieniem problemu usuwania przemalowań, na przykładzie prac badawczych i konserwatorskich wykonanych przy obrazie św. Łukasza."

Z wynikiem bardzo dobrym uzyskałam tytuł Magistra Sztuki w zakresie Konserwacji Dzieł Sztuki.

Przedmiotem pracy był cykl dziewiętnastowiecznych malowideł na płótnie. W związku z obecną na obrazach niepierwotną warstwą przemalowania oraz biorąc pod uwagę zły stan zachowania obiektów zadecydowałam o podjęciu prac badawczych przy wszystkich czterech obrazach i przeprowadzeniu w ramach pracy dyplomowej konserwacji jednego z nich, z przedstawieniem św. Łukasza Ewangelisty. Zakres prac obejmował wykonanie pełnej konserwacji technicznej oraz estetycznej mającej na celu powstrzymanie degradacji obiektu, rozpoznanie obiektu, jego stanu zachowania i technologii oraz usunięcia szkodliwych dla malowidła późniejszych nawarstwień. Istotną intencją było doprowadzenie obrazu do stanu zbliżonego do tego, jaki nadał mu sam autor. Oprócz podjętego postępowania konserwatorskiego obiekt, ze względu na obecne występujące w nim nieautorskie nawarstwienia implikował główną problematykę, którą stanowi zagadnienie przemalowań. Rozwiązałam kwestię doboru odpowiedniej metody usuwania przemalowań z obrazów, którą w domyśle miała być metoda chemiczna. W trakcie prób okazało się, że dosyć zaskakującym rozwiązaniem w przypadku malowideł z kościoła w Świniarach jest metoda nie klasyfikowana w technikach z dziedziny konserwacji lecz stosowana w stomatologii, mianowicie urządzenie do usuwania kamienia i osadu nazębnego - skaler ultradźwiękowy.

Obrazy zapomniane, zepchnięte na dalszy plan, zastąpione w kaplicach wątpliwej wartości artystycznej „kopiami” udało się wydobyć od zapomnienia.

Obraz oraz pracę magisterską można obejrzeć jeszcze do 14.06. w ramach wystawy końcoworocznej ASP w Krakowie, w Pracowni Konserwacji Malarstwa Sztalugowego w gmachu przy ul. Smoleńsk 9 w Krakowie.



Cykl obrazów z przedstawieniami Ewangelistów, kościół św. Stanisława Biskupa w Świniarach, stan przed konserwacją. Fot. E.Malina, 2014 r.
W trakcie prac. Fot. E. Malina, 2014-2015 r.

Św. Łukasz Ewangelista, stan przed i po pracach konserwatorskich, z zaprojektowaną oprawą. Fot. E. Malina, 2014 - 2015 r.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

"Pożegnanie włościanina z koniem"

Obraz okazał się kopią zaginionego w czasie II wojny światowej dzieła autorstwa Wojciecha Gersona z 1856 r. pt.: "Pożegnanie włościanina z koniem", niestety do dziś wpisanego do rejestru strat wojennych. Obraz bardzo zniszczony, z rozdarciem w centralnej części, odnowiony w ramach zajęć w Pracowni Konserwacji malowideł sztalugowych na płótnie, z koniecznością rekonstrukcji kompozycji. "Pożegnanie włościanina z koniem" kopia, 65x98 cm obraz przed i po renowacji Wojciech Gerson"Pożegnanie włościanina z koniem" 1856 r. zaginiony obraz 60,5x80 cm, nr 2004

Wawel - Seweryn Bieszczad

Obraz przedstawiający widok na Wawel, autorstwa Seweryna Bieszczada  (1852 Jasło - 1923 Krosno). Własność: kolekcja prywatna .  Przeprowadziłam prace polegające na oczyszczeniu zabrudzonego odwrocia oraz lica obrazu. Uzupełniłam drobne ubytki w warstwie malarskiej oraz zabezpieczyłam obraz werniksem damarowym. Zapraszam do obejrzenia efektów mojej pracy poniżej: Wawel, S. Bieszczad, obraz przed renowacją, 2015 Wawel, S. Bieszczad, obraz w trakcie renowacji, 2015 Wawel, S. Bieszczad, detal. Obraz w trakcie renowacji, 2015 Wawel, S. Bieszczad, obraz po renowacji, 2015

Renowacja obrazu "Chrystus w koronie cierniowej"

 Obraz olejny na podobraziu płóciennym posiadał kilka wgnieceń płótna, które stanowiły główny problem, z którym się do mnie zwrócono. Pozatym warstwa malarska w dolnych partiach była wykruszona, przez obwiśnięte płótno drewniana poprzeczka konstrukcji krosien odznaczyła się na środkowej części kompozycji. Na części tła, po lewej stronie postaci było widoczne przebarwienie, będące rezultatem amatorskiej próby retuszu kolorystycznego. Prace konserwatorskie objęły powierzchniowe oczyszczenie obrazu od strony lica i odwrocia, likwidację wszelkich deformacji i zagnieceń płótna, usunięcie wadliwego przemalowania, retusz ubytków i wykruszeń w warstwie malarskiej oraz zabezpieczenie werniksem końcowym.  Zapraszam do obejrzenia dokumentacji fotograficznej z przeprowadzonych prac. Chrystus w koronie cierniowej, olej na płótnie, marzec  2020 r., stan przed konserwacją. Fot. E.Malina - Wąsowska   Chrystus w koronie cierniowej, olej na płótnie, marzec  2020 r., stan prz...