Przejdź do głównej zawartości

Prace konserwatorskie obrazu "Akt" Romana Breitenwalda

Olejny obraz na płótnie z przedstawieniem kobiecego Aktu, jest kolejnym malowidłem Romana Breitenwalda, przy którym przeprowadziłam prace konserwatorskie. Obraz datowany na 1934 rok, wykonany został podczas studiów autora na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. 

Główną problematykę konserwatorską stanowiły zagięcia na całej powierzchni, które powstały w wyniku zdjęcia obrazu z krosien i zrolowania go. Po ponownym naciągnięciu na krosno dokonano zmian w rozmiarze obrazu, co było widoczne wzdłuż górnej oraz prawej krawędzi płótna. Autorska technika oraz zastosowanie niestandardowego płótna o bardzo grubym splocie jako podobrazia stanowiło dodatkowe wyzwanie.

Do głównych działań restauratorskich należało odczyszczenie odwrocia oraz lica obrazu, konsolidacja odspojeń, wyprostowanie zagięć, deformacji i sfalowań powierzchni z wykorzystaniem stołu niskociśnieniowego, a także powrót do oryginalnego wymiaru poprzez zastosowanie pasów brzeżnych. Dzięki temu na licu uwidoczniła się dłoń postaci, której nie było wcześniej widać, ponieważ założono ją na krawędź krosna. Uzupełniłam również ubytki w płótnie metodą wklejenia protez płóciennych i mostkowania, uzupełniłam ubytki w zaprawie oraz scaliłam naśladowczo kompozycję malarską.
Akt, obraz przed konserwacją, kwiecień 2015. Fot. E. Malina

Obraz w trakcie konserwacji, widoczne wklejone pasy płócienne, lico po prasowaniu oraz etap uzupełniania ubytków w warstwie zaprawy. Czerwiec 2015. Fot. E. Malina

Akt, obraz przed konserwacją, widoczne zagięcia i sfalowania na licu. Kwiecień 2015. Fot. E. Malina




Dla porównania, lico po sprasowaniu nierówności, obraz naciągnięty na nowe krosno, w trakcie scalania kolorystyczno - naśladowczego. Lipiec 2015. Fot. E. Malina




Obraz po konserwacji, lipiec 2015. Fot. E. Malina



Zainteresowanych twórczością Romana Breitenwalda zapraszam do zapoznania się z katalogiem dostępnym tutaj: http://issuu.com/krystynaolchawa/docs/roman_breitenwald_album



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Renowacja oleodruku Matka Boska nieustającej pomocy

Rok 2015 zakończyłam dosyć trudnym wyzwaniem, którym była renowacja oleodruku, mało wdzięcznej materii w zakresie postępowania konserwatorskiego. Delikatny, stary papier, zaatakowany przez insekty, a także lico z chromolitografią wymagały bardzo delikatnego i precyzyjnego traktowania.  Oleodruk, otrzymany od właścicielki w formie zwiniętego rulonu przedartego nieomal na pół, był w tak złym stanie, że strach było go dotykać. Aby możliwe było jakiekolwiek postępowanie, konieczne było stopniowe rozprostowanie rulonu, działając na niego wilgocią.  Wśród działań przy obiekcie znalazło się strukturalne wzmocnienie podłoża, uzupełnienia ubytków w papierze, sklejenie rozdarć i estetyczne opracowanie lica.  Efekt prac ilustrowany na zdjęciach usatysfakcjonował właścicielkę, która wspomina wizerunek sprzed lat, oraz mnie, tym bardziej, że odradzano mi "dotykanie" oleodruków.  Matka Boska nieustającej pomocy, w trakcie renowacji, listopad 2015. Fot. E. Malina Matka

Wawel - Seweryn Bieszczad

Obraz przedstawiający widok na Wawel, autorstwa Seweryna Bieszczada  (1852 Jasło - 1923 Krosno). Własność: kolekcja prywatna .  Przeprowadziłam prace polegające na oczyszczeniu zabrudzonego odwrocia oraz lica obrazu. Uzupełniłam drobne ubytki w warstwie malarskiej oraz zabezpieczyłam obraz werniksem damarowym. Zapraszam do obejrzenia efektów mojej pracy poniżej: Wawel, S. Bieszczad, obraz przed renowacją, 2015 Wawel, S. Bieszczad, obraz w trakcie renowacji, 2015 Wawel, S. Bieszczad, detal. Obraz w trakcie renowacji, 2015 Wawel, S. Bieszczad, obraz po renowacji, 2015

"Pożegnanie włościanina z koniem"

Obraz okazał się kopią zaginionego w czasie II wojny światowej dzieła autorstwa Wojciecha Gersona z 1856 r. pt.: "Pożegnanie włościanina z koniem", niestety do dziś wpisanego do rejestru strat wojennych. Obraz bardzo zniszczony, z rozdarciem w centralnej części, odnowiony w ramach zajęć w Pracowni Konserwacji malowideł sztalugowych na płótnie, z koniecznością rekonstrukcji kompozycji. "Pożegnanie włościanina z koniem" kopia, 65x98 cm obraz przed i po renowacji Wojciech Gerson"Pożegnanie włościanina z koniem" 1856 r. zaginiony obraz 60,5x80 cm, nr 2004