Przejdź do głównej zawartości

"Nad Brdą" - Roman Breitenwald

Pozostając wśród niezwykle ciekawego i wdzięcznego malarstwa Romana Breitenwalda prezentuję następny obraz Jego autorstwa, który również został poddany zabiegom konserwatorskim. 
Specyfiką tego i innych obrazów jest zastosowanie przez autora tektury jako podobrazia, której jakość często pozostawia wiele do życzenia, w jej strukturze występują ubytki, a na zamalowanej powierzchni dają się zauważyć zniszczenia mechaniczne, np. rysy (jak w przypadku obrazu "Nad Brdą"). 
Już pierwsze oględziny obiektu pozwoliły stwierdzić, że oryginalną kolorystykę namalowanego widoku zakłóca gruba warstwa pożółkłego werniksu. Główne działania konserwatorskie objęły usunięcie owego werniksu. Kolejno skleiłam rozwarstwioną w narożnikach tekturę, po czym uzupełniłam drobne ubytki w warstwie malarskiej.
Rezultaty przeprowadzonych działań  pod kątem powrotu do oryginalnej kolorystyki są dosyć zaskakujące.
Nad Brdą, R. Breitenwald, obraz w trakcie konserwacji, lewa strona obrazu po zdjęciu werniksu, wrzesień 2015, fot. E. Malina

Nad Brdą, R. Breitenwald, obraz przed konserwacją, sierpień 2015, fot. E. Malina

Nad Brdą, R. Breitenwald, obraz po konserwacji, październik 2015, fot. E. Malina 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Renowacja oleodruku Matka Boska nieustającej pomocy

Rok 2015 zakończyłam dosyć trudnym wyzwaniem, którym była renowacja oleodruku, mało wdzięcznej materii w zakresie postępowania konserwatorskiego. Delikatny, stary papier, zaatakowany przez insekty, a także lico z chromolitografią wymagały bardzo delikatnego i precyzyjnego traktowania.  Oleodruk, otrzymany od właścicielki w formie zwiniętego rulonu przedartego nieomal na pół, był w tak złym stanie, że strach było go dotykać. Aby możliwe było jakiekolwiek postępowanie, konieczne było stopniowe rozprostowanie rulonu, działając na niego wilgocią.  Wśród działań przy obiekcie znalazło się strukturalne wzmocnienie podłoża, uzupełnienia ubytków w papierze, sklejenie rozdarć i estetyczne opracowanie lica.  Efekt prac ilustrowany na zdjęciach usatysfakcjonował właścicielkę, która wspomina wizerunek sprzed lat, oraz mnie, tym bardziej, że odradzano mi "dotykanie" oleodruków.  Matka Boska nieustającej pomocy, w trakcie renowacji, listopad 2015. Fot. E. Malina Matka

Wawel - Seweryn Bieszczad

Obraz przedstawiający widok na Wawel, autorstwa Seweryna Bieszczada  (1852 Jasło - 1923 Krosno). Własność: kolekcja prywatna .  Przeprowadziłam prace polegające na oczyszczeniu zabrudzonego odwrocia oraz lica obrazu. Uzupełniłam drobne ubytki w warstwie malarskiej oraz zabezpieczyłam obraz werniksem damarowym. Zapraszam do obejrzenia efektów mojej pracy poniżej: Wawel, S. Bieszczad, obraz przed renowacją, 2015 Wawel, S. Bieszczad, obraz w trakcie renowacji, 2015 Wawel, S. Bieszczad, detal. Obraz w trakcie renowacji, 2015 Wawel, S. Bieszczad, obraz po renowacji, 2015

"Pożegnanie włościanina z koniem"

Obraz okazał się kopią zaginionego w czasie II wojny światowej dzieła autorstwa Wojciecha Gersona z 1856 r. pt.: "Pożegnanie włościanina z koniem", niestety do dziś wpisanego do rejestru strat wojennych. Obraz bardzo zniszczony, z rozdarciem w centralnej części, odnowiony w ramach zajęć w Pracowni Konserwacji malowideł sztalugowych na płótnie, z koniecznością rekonstrukcji kompozycji. "Pożegnanie włościanina z koniem" kopia, 65x98 cm obraz przed i po renowacji Wojciech Gerson"Pożegnanie włościanina z koniem" 1856 r. zaginiony obraz 60,5x80 cm, nr 2004