Przejdź do głównej zawartości

"Dworek" i "W stajni" Roman Breitenwald


Tym razem postanowiłam w jednym wpisie pokazać dwa obrazy poddane zabiegom konserwatorskim. Ich podobieństwo zawarte jest głównie w stanie zachowania i technice wykonania - technika olejna na tekturze oraz oczywiście autorstwo. Obrazy pochodzą z kolekcji prywatnej. 
Malowidła niewielkich rozmiarów wymagały przede wszystkim oczyszczenia lica, usunięcia pożółkłego werniksu, który zakłócał kolorystykę dzieła oraz wykonania uzupełnień kolorystycznych.

Dworek, R. Breitenwald, przed i po renowacji, październik 2015. Fot. E. Malina

Podczas wstępnych oględzin obrazów jeszcze wiszących w ramach, na ścianie, wydawało mi się, że będzie to "standardowa" konserwacja, podobna do poprzednich. Jednak gdy spojrzałam na odwrocie obrazu "W stajni", spod przedartego, szarego papieru, który tam naklejono wyłonił się fragment postaci! Okazało się, że na jednym podobraziu znajdują się dwie kompozycje malarskie - na awersie Roman Breitenwald namalował konie, na rewersie przedstawił scenę rodzajową w miasteczku. Obydwie kompozycje powstały w 1940 roku, a więc w czasie okupacji. Przypuszczam, że autor mógł sam to zrobić, z powodu braku w tym trudnym okresie podobrazi.
Do decyzji o odsłonięciu spod naklejonego papieru namalowanej sceny skłoniły mnie dwa argumenty - obecna sygnatura malarza, a także bardzo osobisty stosunek właściciela obrazu do autora. Tego typu decyzje są pod względem etyki konserwatorskiej zawsze bardzo trudne, muszą zostać poparte racjonalnymi argumentami.
Przeprowadziłam zabiegi konserwatorskie obydwu kompozycji malarskich.

W stajni, R. Breitenwald, przed i po renowacji, październik 2015. Fot. E. Malina

Bez tytułu, R. Breitenwald. 1. przed konserwacją, 2. w trakcie usuwania kleju z warstwy malarskiej, 3. po renowacji, październik 2015. Fot. E. Malina
Bez tytułu, R. Breitenwald, stan po konserwacji, październik 2015. Fot. E. Malina

Jak widać na załączonych zdjęciach, udało się bezpiecznie odsłonić zasłoniętą papierem kompozycję malarską. Usunięto pozostały klej, uzupełnione zostały ubytki w malaturze, wyprasowano także zagięte i rozwarstwione narożniki. Kwestią do rozwiązania w takim przypadku jest odpowiednie dobranie sposobu ekspozycji obrazu dwustronnie malowanego.

Na tych obrazach nie koniec, ponieważ do zabiegów szykuje się kolejny, tym razem na płótnie.


Zainteresowanych twórczością Romana Breitenwalda zapraszam do zapoznania się z katalogiem dostępnym tutajhttp://issuu.com/krystynaolchawa/docs/roman_breitenwald_album

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

"Pożegnanie włościanina z koniem"

Obraz okazał się kopią zaginionego w czasie II wojny światowej dzieła autorstwa Wojciecha Gersona z 1856 r. pt.: "Pożegnanie włościanina z koniem", niestety do dziś wpisanego do rejestru strat wojennych. Obraz bardzo zniszczony, z rozdarciem w centralnej części, odnowiony w ramach zajęć w Pracowni Konserwacji malowideł sztalugowych na płótnie, z koniecznością rekonstrukcji kompozycji. "Pożegnanie włościanina z koniem" kopia, 65x98 cm obraz przed i po renowacji Wojciech Gerson"Pożegnanie włościanina z koniem" 1856 r. zaginiony obraz 60,5x80 cm, nr 2004

Wawel - Seweryn Bieszczad

Obraz przedstawiający widok na Wawel, autorstwa Seweryna Bieszczada  (1852 Jasło - 1923 Krosno). Własność: kolekcja prywatna .  Przeprowadziłam prace polegające na oczyszczeniu zabrudzonego odwrocia oraz lica obrazu. Uzupełniłam drobne ubytki w warstwie malarskiej oraz zabezpieczyłam obraz werniksem damarowym. Zapraszam do obejrzenia efektów mojej pracy poniżej: Wawel, S. Bieszczad, obraz przed renowacją, 2015 Wawel, S. Bieszczad, obraz w trakcie renowacji, 2015 Wawel, S. Bieszczad, detal. Obraz w trakcie renowacji, 2015 Wawel, S. Bieszczad, obraz po renowacji, 2015

Renowacja obrazu "Chrystus w koronie cierniowej"

 Obraz olejny na podobraziu płóciennym posiadał kilka wgnieceń płótna, które stanowiły główny problem, z którym się do mnie zwrócono. Pozatym warstwa malarska w dolnych partiach była wykruszona, przez obwiśnięte płótno drewniana poprzeczka konstrukcji krosien odznaczyła się na środkowej części kompozycji. Na części tła, po lewej stronie postaci było widoczne przebarwienie, będące rezultatem amatorskiej próby retuszu kolorystycznego. Prace konserwatorskie objęły powierzchniowe oczyszczenie obrazu od strony lica i odwrocia, likwidację wszelkich deformacji i zagnieceń płótna, usunięcie wadliwego przemalowania, retusz ubytków i wykruszeń w warstwie malarskiej oraz zabezpieczenie werniksem końcowym.  Zapraszam do obejrzenia dokumentacji fotograficznej z przeprowadzonych prac. Chrystus w koronie cierniowej, olej na płótnie, marzec  2020 r., stan przed konserwacją. Fot. E.Malina - Wąsowska   Chrystus w koronie cierniowej, olej na płótnie, marzec  2020 r., stan prz...