Przejdź do głównej zawartości

"Dworek" i "W stajni" Roman Breitenwald


Tym razem postanowiłam w jednym wpisie pokazać dwa obrazy poddane zabiegom konserwatorskim. Ich podobieństwo zawarte jest głównie w stanie zachowania i technice wykonania - technika olejna na tekturze oraz oczywiście autorstwo. Obrazy pochodzą z kolekcji prywatnej. 
Malowidła niewielkich rozmiarów wymagały przede wszystkim oczyszczenia lica, usunięcia pożółkłego werniksu, który zakłócał kolorystykę dzieła oraz wykonania uzupełnień kolorystycznych.

Dworek, R. Breitenwald, przed i po renowacji, październik 2015. Fot. E. Malina

Podczas wstępnych oględzin obrazów jeszcze wiszących w ramach, na ścianie, wydawało mi się, że będzie to "standardowa" konserwacja, podobna do poprzednich. Jednak gdy spojrzałam na odwrocie obrazu "W stajni", spod przedartego, szarego papieru, który tam naklejono wyłonił się fragment postaci! Okazało się, że na jednym podobraziu znajdują się dwie kompozycje malarskie - na awersie Roman Breitenwald namalował konie, na rewersie przedstawił scenę rodzajową w miasteczku. Obydwie kompozycje powstały w 1940 roku, a więc w czasie okupacji. Przypuszczam, że autor mógł sam to zrobić, z powodu braku w tym trudnym okresie podobrazi.
Do decyzji o odsłonięciu spod naklejonego papieru namalowanej sceny skłoniły mnie dwa argumenty - obecna sygnatura malarza, a także bardzo osobisty stosunek właściciela obrazu do autora. Tego typu decyzje są pod względem etyki konserwatorskiej zawsze bardzo trudne, muszą zostać poparte racjonalnymi argumentami.
Przeprowadziłam zabiegi konserwatorskie obydwu kompozycji malarskich.

W stajni, R. Breitenwald, przed i po renowacji, październik 2015. Fot. E. Malina

Bez tytułu, R. Breitenwald. 1. przed konserwacją, 2. w trakcie usuwania kleju z warstwy malarskiej, 3. po renowacji, październik 2015. Fot. E. Malina
Bez tytułu, R. Breitenwald, stan po konserwacji, październik 2015. Fot. E. Malina

Jak widać na załączonych zdjęciach, udało się bezpiecznie odsłonić zasłoniętą papierem kompozycję malarską. Usunięto pozostały klej, uzupełnione zostały ubytki w malaturze, wyprasowano także zagięte i rozwarstwione narożniki. Kwestią do rozwiązania w takim przypadku jest odpowiednie dobranie sposobu ekspozycji obrazu dwustronnie malowanego.

Na tych obrazach nie koniec, ponieważ do zabiegów szykuje się kolejny, tym razem na płótnie.


Zainteresowanych twórczością Romana Breitenwalda zapraszam do zapoznania się z katalogiem dostępnym tutajhttp://issuu.com/krystynaolchawa/docs/roman_breitenwald_album

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Renowacja oleodruku Matka Boska nieustającej pomocy

Rok 2015 zakończyłam dosyć trudnym wyzwaniem, którym była renowacja oleodruku, mało wdzięcznej materii w zakresie postępowania konserwatorskiego. Delikatny, stary papier, zaatakowany przez insekty, a także lico z chromolitografią wymagały bardzo delikatnego i precyzyjnego traktowania.  Oleodruk, otrzymany od właścicielki w formie zwiniętego rulonu przedartego nieomal na pół, był w tak złym stanie, że strach było go dotykać. Aby możliwe było jakiekolwiek postępowanie, konieczne było stopniowe rozprostowanie rulonu, działając na niego wilgocią.  Wśród działań przy obiekcie znalazło się strukturalne wzmocnienie podłoża, uzupełnienia ubytków w papierze, sklejenie rozdarć i estetyczne opracowanie lica.  Efekt prac ilustrowany na zdjęciach usatysfakcjonował właścicielkę, która wspomina wizerunek sprzed lat, oraz mnie, tym bardziej, że odradzano mi "dotykanie" oleodruków.  Matka Boska nieustającej pomocy, w trakcie renowacji, listopad 2015. Fot. E. Malina Matka

Wawel - Seweryn Bieszczad

Obraz przedstawiający widok na Wawel, autorstwa Seweryna Bieszczada  (1852 Jasło - 1923 Krosno). Własność: kolekcja prywatna .  Przeprowadziłam prace polegające na oczyszczeniu zabrudzonego odwrocia oraz lica obrazu. Uzupełniłam drobne ubytki w warstwie malarskiej oraz zabezpieczyłam obraz werniksem damarowym. Zapraszam do obejrzenia efektów mojej pracy poniżej: Wawel, S. Bieszczad, obraz przed renowacją, 2015 Wawel, S. Bieszczad, obraz w trakcie renowacji, 2015 Wawel, S. Bieszczad, detal. Obraz w trakcie renowacji, 2015 Wawel, S. Bieszczad, obraz po renowacji, 2015

"Pożegnanie włościanina z koniem"

Obraz okazał się kopią zaginionego w czasie II wojny światowej dzieła autorstwa Wojciecha Gersona z 1856 r. pt.: "Pożegnanie włościanina z koniem", niestety do dziś wpisanego do rejestru strat wojennych. Obraz bardzo zniszczony, z rozdarciem w centralnej części, odnowiony w ramach zajęć w Pracowni Konserwacji malowideł sztalugowych na płótnie, z koniecznością rekonstrukcji kompozycji. "Pożegnanie włościanina z koniem" kopia, 65x98 cm obraz przed i po renowacji Wojciech Gerson"Pożegnanie włościanina z koniem" 1856 r. zaginiony obraz 60,5x80 cm, nr 2004