Olejny obraz na płótnie z przedstawieniem kobiecego Aktu, jest kolejnym malowidłem Romana Breitenwalda, przy którym przeprowadziłam prace konserwatorskie. Obraz datowany na 1934 rok, wykonany został podczas studiów autora na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Główną problematykę konserwatorską stanowiły zagięcia na całej powierzchni, które powstały w wyniku zdjęcia obrazu z krosien i zrolowania go. Po ponownym naciągnięciu na krosno dokonano zmian w rozmiarze obrazu, co było widoczne wzdłuż górnej oraz prawej krawędzi płótna. Autorska technika oraz zastosowanie niestandardowego płótna o bardzo grubym splocie jako podobrazia stanowiło dodatkowe wyzwanie.
Do głównych działań restauratorskich należało odczyszczenie odwrocia oraz lica obrazu, konsolidacja odspojeń, wyprostowanie zagięć, deformacji i sfalowań powierzchni z wykorzystaniem stołu niskociśnieniowego, a także powrót do oryginalnego wymiaru poprzez zastosowanie pasów brzeżnych. Dzięki temu na licu uwidoczniła się dłoń postaci, której nie było wcześniej widać, ponieważ założono ją na krawędź krosna. Uzupełniłam również ubytki w płótnie metodą wklejenia protez płóciennych i mostkowania, uzupełniłam ubytki w zaprawie oraz scaliłam naśladowczo kompozycję malarską.
|
Akt, obraz przed konserwacją, kwiecień 2015. Fot. E. Malina |
|
Obraz w trakcie konserwacji, widoczne wklejone pasy płócienne, lico po prasowaniu oraz etap uzupełniania ubytków w warstwie zaprawy. Czerwiec 2015. Fot. E. Malina |
|
Akt, obraz przed konserwacją, widoczne zagięcia i sfalowania na licu. Kwiecień 2015. Fot. E. Malina
Dla porównania, lico po sprasowaniu nierówności, obraz naciągnięty na nowe krosno, w trakcie scalania kolorystyczno - naśladowczego. Lipiec 2015. Fot. E. Malina
Obraz po konserwacji, lipiec 2015. Fot. E. Malina
|
Komentarze
Prześlij komentarz