Pozostając wśród niezwykle ciekawego i wdzięcznego malarstwa Romana Breitenwalda prezentuję następny obraz Jego autorstwa, który również został poddany zabiegom konserwatorskim. Specyfiką tego i innych obrazów jest zastosowanie przez autora tektury jako podobrazia, której jakość często pozostawia wiele do życzenia, w jej strukturze występują ubytki, a na zamalowanej powierzchni dają się zauważyć zniszczenia mechaniczne, np. rysy (jak w przypadku obrazu "Nad Brdą"). Już pierwsze oględziny obiektu pozwoliły stwierdzić, że oryginalną kolorystykę namalowanego widoku zakłóca gruba warstwa pożółkłego werniksu. Główne działania konserwatorskie objęły usunięcie owego werniksu. Kolejno skleiłam rozwarstwioną w narożnikach tekturę, po czym uzupełniłam drobne ubytki w warstwie malarskiej. Rezultaty przeprowadzonych działań pod kątem powrotu do oryginalnej kolorystyki są dosyć zaskakujące. Nad Brdą, R. Breitenwald, obraz w trakcie konserwacji, lewa strona obrazu po zdjęciu
Konserwacja dzieł sztuki i malarstwo Elżbieta Malina - Wąsowska