Przejdź do głównej zawartości

Roman Breitenwald - "Kozak na koniu"

Obraz "Kozak na koniu" autorstwa Romana Breitenwalda, o wymiarach 50 x 60 cm należący do kolekcji prywatnej został poddany w przeszłości przekształceniom. Polegały one na przycięciu obrazu wzdłuż lewej krawędzi. Razem ze zmianą wymiaru płótna przycięto oryginalne krosno obrazu, które po przekształceniu łączone było w miejscu cięcia klejem, a w pozostałych miejscach w sposób tradycyjny - na pióro. Niestety nie dowiemy się, o ile większy był obraz pierwotnie. 

Opracowałam program prac konserwatorskich dla obrazu, który zawierał m.in. odgięcie i zaprezentowanie na licu fragmentu z malaturą, który założono na krosno w celu mocowania płótna (ilustracja poniżej). W tym celu wykonałam podklejenie i wzmocnienie krawędzi z zastosowaniem płóciennych pasów brzeżnych klejonych na termoaktywną folię Beva Film.
Poza wymienionymi czynnościami obraz wymagał wyprostowania sfalowań podobrazia, odczyszczenia lica, które po zabiegu nabrało świetlistości i kolorystyki charakterystycznej dla tego autora. 


Kozak na koniu, R. Breitenwald, obraz po renowacji, grudzień 2015 r. Fot. E. Malina

Kozak na koniu,  R. Breitenwald, obraz przed renowacją, listopad 2015 r. Fot. E. Malina

Kozak na koniu, R. Breitenwald, obraz po konserwacji, zaznaczony na czerwono obszar, który przed zabiegami, zagięty na krosno nie był eksponowany. Grudzień 2015 r. Fot. E. Malina

Kozak na koniu, R. Breitenwald, lewa krawędź obrazu przed i po renowacji, listopad - grudzień 2015 r. Fot. E. Malina

Kozak na koniu, R. Breitenwald, w trakcie konserwacji, pasy brzeżne - widok lico i odwrocie, listopad 2015 r. Fot. E. Malina

Kozak na koniu, R. Breitenwald, odwrocie przed i po konserwacji. Grudzień 2015 r. Fot. E. Malina

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Renowacja oleodruku Matka Boska nieustającej pomocy

Rok 2015 zakończyłam dosyć trudnym wyzwaniem, którym była renowacja oleodruku, mało wdzięcznej materii w zakresie postępowania konserwatorskiego. Delikatny, stary papier, zaatakowany przez insekty, a także lico z chromolitografią wymagały bardzo delikatnego i precyzyjnego traktowania.  Oleodruk, otrzymany od właścicielki w formie zwiniętego rulonu przedartego nieomal na pół, był w tak złym stanie, że strach było go dotykać. Aby możliwe było jakiekolwiek postępowanie, konieczne było stopniowe rozprostowanie rulonu, działając na niego wilgocią.  Wśród działań przy obiekcie znalazło się strukturalne wzmocnienie podłoża, uzupełnienia ubytków w papierze, sklejenie rozdarć i estetyczne opracowanie lica.  Efekt prac ilustrowany na zdjęciach usatysfakcjonował właścicielkę, która wspomina wizerunek sprzed lat, oraz mnie, tym bardziej, że odradzano mi "dotykanie" oleodruków.  Matka Boska nieustającej pomocy, w trakcie renowacji, listopad 2015. Fot. E. Malina Matka

Wawel - Seweryn Bieszczad

Obraz przedstawiający widok na Wawel, autorstwa Seweryna Bieszczada  (1852 Jasło - 1923 Krosno). Własność: kolekcja prywatna .  Przeprowadziłam prace polegające na oczyszczeniu zabrudzonego odwrocia oraz lica obrazu. Uzupełniłam drobne ubytki w warstwie malarskiej oraz zabezpieczyłam obraz werniksem damarowym. Zapraszam do obejrzenia efektów mojej pracy poniżej: Wawel, S. Bieszczad, obraz przed renowacją, 2015 Wawel, S. Bieszczad, obraz w trakcie renowacji, 2015 Wawel, S. Bieszczad, detal. Obraz w trakcie renowacji, 2015 Wawel, S. Bieszczad, obraz po renowacji, 2015

"Pożegnanie włościanina z koniem"

Obraz okazał się kopią zaginionego w czasie II wojny światowej dzieła autorstwa Wojciecha Gersona z 1856 r. pt.: "Pożegnanie włościanina z koniem", niestety do dziś wpisanego do rejestru strat wojennych. Obraz bardzo zniszczony, z rozdarciem w centralnej części, odnowiony w ramach zajęć w Pracowni Konserwacji malowideł sztalugowych na płótnie, z koniecznością rekonstrukcji kompozycji. "Pożegnanie włościanina z koniem" kopia, 65x98 cm obraz przed i po renowacji Wojciech Gerson"Pożegnanie włościanina z koniem" 1856 r. zaginiony obraz 60,5x80 cm, nr 2004