Obraz "Kozak na koniu" autorstwa Romana Breitenwalda, o wymiarach 50 x 60 cm należący do kolekcji prywatnej został poddany w przeszłości przekształceniom. Polegały one na przycięciu obrazu wzdłuż lewej krawędzi. Razem ze zmianą wymiaru płótna przycięto oryginalne krosno obrazu, które po przekształceniu łączone było w miejscu cięcia klejem, a w pozostałych miejscach w sposób tradycyjny - na pióro. Niestety nie dowiemy się, o ile większy był obraz pierwotnie.
Opracowałam program prac konserwatorskich dla obrazu, który zawierał m.in. odgięcie i zaprezentowanie na licu fragmentu z malaturą, który założono na krosno w celu mocowania płótna (ilustracja poniżej). W tym celu wykonałam podklejenie i wzmocnienie krawędzi z zastosowaniem płóciennych pasów brzeżnych klejonych na termoaktywną folię Beva Film.
Poza wymienionymi czynnościami obraz wymagał wyprostowania sfalowań podobrazia, odczyszczenia lica, które po zabiegu nabrało świetlistości i kolorystyki charakterystycznej dla tego autora.
|
Kozak na koniu, R. Breitenwald, obraz po renowacji, grudzień 2015 r. Fot. E. Malina
|
|
Kozak na koniu, R. Breitenwald, obraz przed renowacją, listopad 2015 r. Fot. E. Malina
|
|
Kozak na koniu, R. Breitenwald, obraz po konserwacji, zaznaczony na czerwono obszar, który przed zabiegami, zagięty na krosno nie był eksponowany. Grudzień 2015 r. Fot. E. Malina
|
|
Kozak na koniu, R. Breitenwald, lewa krawędź obrazu przed i po renowacji, listopad - grudzień 2015 r. Fot. E. Malina |
|
Kozak na koniu, R. Breitenwald, w trakcie konserwacji, pasy brzeżne - widok lico i odwrocie, listopad 2015 r. Fot. E. Malina
|
|
Kozak na koniu, R. Breitenwald, odwrocie przed i po konserwacji. Grudzień 2015 r. Fot. E. Malina |
Komentarze
Prześlij komentarz