Oleodruk - chromolitografia na podłożu papierowym, podklejona na karton. Lico oleodruku było mocno zabrudzone, warstwa pożółkłego werniksu zakłócała właściwy odbiór. Na obiekcie widoczne były także ślady wcześniejszej ingerencji konserwatorskiej w postaci punktowania scalającego, które z czasem pociemniało tworząc nieestetyczne plamy. Autor poprzedniej konserwacji podkleił oleodruk na karton z powodu przedarć papieru, które pociemniałe widoczne są zwłaszcza na twarzy dziewczynki.
Praca przy tym obiekcie polegała głównie na odczyszczeniu lica z zabrudzeń, werniksu i
pociemniałego punktowania oraz scaleniu kolorystycznym całości.
Obiekt z kolekcji prywatnej.
Obiekt z kolekcji prywatnej.
Portret dziewczynki, stan przed konserwacją, wrzesień 2014 r. |
Portret dziewczynki, w trakcie renowacji, listopad 2014 r. |
Portret dziewczynki, stan po konserwacji, marzec 2015 r. |
Bardzo cenne są fotografie kolejnych etapów, ale czy przy fotografowaniu stosuje Pani kalibrację barwną, chociażby szarą kartę? Pytam, bo tutaj mam wrażenie, że kolorystyka zdjęcia po konserwacji jest nieco inna niż w trakcie - twarz zbladła a kolorystyka całości jest nieco chłodniejsza. Poza tym górne oświetlenie z ostatniego zdjęcia mocno odbiega od wcześniejszych - tworzy na błyszczącej, zapewne powerniksowanej właśnie co powierzchni poświatę w górnej powierzchni. Zachęcam do stosowania filtrów polaryzacyjnych na obiektywie. One ten problem eliminują. Zwracam na to wszystko uwagę także dlatego, że jutro i przede mną staje zadanie sfotografowania oleodruku wielkości A0 i muszę sobie z tymi problemami dobrze poradzić. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń