Przejdź do głównej zawartości

Portret dziewczynki - Oleodruk

Oleodruk - chromolitografia na podłożu papierowym, podklejona na karton. Lico oleodruku było mocno zabrudzone, warstwa pożółkłego werniksu zakłócała właściwy odbiór. Na obiekcie widoczne były także ślady wcześniejszej ingerencji konserwatorskiej w postaci punktowania scalającego, które z czasem pociemniało tworząc nieestetyczne plamy. Autor poprzedniej konserwacji podkleił oleodruk na karton z powodu przedarć papieru, które pociemniałe widoczne są zwłaszcza na twarzy dziewczynki.
Praca przy tym obiekcie polegała głównie na odczyszczeniu lica z zabrudzeń, werniksu i
pociemniałego punktowania oraz scaleniu kolorystycznym całości.
Obiekt z kolekcji prywatnej.

Portret dziewczynki, stan przed konserwacją, wrzesień 2014 r.

Portret dziewczynki, w trakcie renowacji, listopad 2014 r.

Portret dziewczynki, stan po konserwacji, marzec 2015 r.

Komentarze

  1. Bardzo cenne są fotografie kolejnych etapów, ale czy przy fotografowaniu stosuje Pani kalibrację barwną, chociażby szarą kartę? Pytam, bo tutaj mam wrażenie, że kolorystyka zdjęcia po konserwacji jest nieco inna niż w trakcie - twarz zbladła a kolorystyka całości jest nieco chłodniejsza. Poza tym górne oświetlenie z ostatniego zdjęcia mocno odbiega od wcześniejszych - tworzy na błyszczącej, zapewne powerniksowanej właśnie co powierzchni poświatę w górnej powierzchni. Zachęcam do stosowania filtrów polaryzacyjnych na obiektywie. One ten problem eliminują. Zwracam na to wszystko uwagę także dlatego, że jutro i przede mną staje zadanie sfotografowania oleodruku wielkości A0 i muszę sobie z tymi problemami dobrze poradzić. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Renowacja oleodruku Matka Boska nieustającej pomocy

Rok 2015 zakończyłam dosyć trudnym wyzwaniem, którym była renowacja oleodruku, mało wdzięcznej materii w zakresie postępowania konserwatorskiego. Delikatny, stary papier, zaatakowany przez insekty, a także lico z chromolitografią wymagały bardzo delikatnego i precyzyjnego traktowania.  Oleodruk, otrzymany od właścicielki w formie zwiniętego rulonu przedartego nieomal na pół, był w tak złym stanie, że strach było go dotykać. Aby możliwe było jakiekolwiek postępowanie, konieczne było stopniowe rozprostowanie rulonu, działając na niego wilgocią.  Wśród działań przy obiekcie znalazło się strukturalne wzmocnienie podłoża, uzupełnienia ubytków w papierze, sklejenie rozdarć i estetyczne opracowanie lica.  Efekt prac ilustrowany na zdjęciach usatysfakcjonował właścicielkę, która wspomina wizerunek sprzed lat, oraz mnie, tym bardziej, że odradzano mi "dotykanie" oleodruków.  Matka Boska nieustającej pomocy, w trakcie renowacji, listopad 2015. Fot. E. Malina Matka

Wawel - Seweryn Bieszczad

Obraz przedstawiający widok na Wawel, autorstwa Seweryna Bieszczada  (1852 Jasło - 1923 Krosno). Własność: kolekcja prywatna .  Przeprowadziłam prace polegające na oczyszczeniu zabrudzonego odwrocia oraz lica obrazu. Uzupełniłam drobne ubytki w warstwie malarskiej oraz zabezpieczyłam obraz werniksem damarowym. Zapraszam do obejrzenia efektów mojej pracy poniżej: Wawel, S. Bieszczad, obraz przed renowacją, 2015 Wawel, S. Bieszczad, obraz w trakcie renowacji, 2015 Wawel, S. Bieszczad, detal. Obraz w trakcie renowacji, 2015 Wawel, S. Bieszczad, obraz po renowacji, 2015

"Pożegnanie włościanina z koniem"

Obraz okazał się kopią zaginionego w czasie II wojny światowej dzieła autorstwa Wojciecha Gersona z 1856 r. pt.: "Pożegnanie włościanina z koniem", niestety do dziś wpisanego do rejestru strat wojennych. Obraz bardzo zniszczony, z rozdarciem w centralnej części, odnowiony w ramach zajęć w Pracowni Konserwacji malowideł sztalugowych na płótnie, z koniecznością rekonstrukcji kompozycji. "Pożegnanie włościanina z koniem" kopia, 65x98 cm obraz przed i po renowacji Wojciech Gerson"Pożegnanie włościanina z koniem" 1856 r. zaginiony obraz 60,5x80 cm, nr 2004