Przejdź do głównej zawartości

Renowacja ikony z przedstawieniem Matki Bożej "Niewiędnący kwiat"

Obiekt przed pracami konserwatorskimi charakteryzował się nie pierwotnym, gipsowym obramieniem wokół kompozycji. Niewątpliwie element ten szpecił ikonę ze względu na amatorskie wykonanie, jak i zły stan zachowania. Brak informacji dotyczących oryginalnego kowczegu. 

Kompozycja malarska z licznymi krakelurami (spękaniami warstwy zaprawy oraz warstwy malarskiej), pokryta szelakiem, z drobnymi ubytkami oraz zabrudzeniami powierzchni. 

Zakres prac, jaki wykonano to m.in. usunięcie wtórnej gipsowej ramy, oczyszczenie warstwy malarskiej i złoceń, wzmocnienie struktury drewna, stabilizacja odspojeń warstwy malarskiej. Wykonano również nową formę kowczegu, o technologii nawiązującej do oryginalnej. Zrekonstruowane elementy pokryto płatkami złota. Wykonano retusz ubytków warstwy malarskiej. 

Stan przed oraz po konserwacji ilustrują zdjęcia poniżej: 


Ikona Matka Boża "Niewiędnący kwiat" 1790 r.,
Stan po konserwacji, marzec 2020, 
własność prywatna
fot. E. Malina - Wąsowska 
Ikona Matka Boża "Niewiędnący kwiat" 1790 r., 
Stan przed konserwacją, październik 2019,
własność prywatna
fot. właściciel obiektu 



W sprawie zapytań o ofertę na prace konserwatorskie zapraszam do kontaktu: elzbietamalina@gmail.com lub tel: +48 795470003

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Renowacja oleodruku Matka Boska nieustającej pomocy

Rok 2015 zakończyłam dosyć trudnym wyzwaniem, którym była renowacja oleodruku, mało wdzięcznej materii w zakresie postępowania konserwatorskiego. Delikatny, stary papier, zaatakowany przez insekty, a także lico z chromolitografią wymagały bardzo delikatnego i precyzyjnego traktowania.  Oleodruk, otrzymany od właścicielki w formie zwiniętego rulonu przedartego nieomal na pół, był w tak złym stanie, że strach było go dotykać. Aby możliwe było jakiekolwiek postępowanie, konieczne było stopniowe rozprostowanie rulonu, działając na niego wilgocią.  Wśród działań przy obiekcie znalazło się strukturalne wzmocnienie podłoża, uzupełnienia ubytków w papierze, sklejenie rozdarć i estetyczne opracowanie lica.  Efekt prac ilustrowany na zdjęciach usatysfakcjonował właścicielkę, która wspomina wizerunek sprzed lat, oraz mnie, tym bardziej, że odradzano mi "dotykanie" oleodruków.  Matka Boska nieustającej pomocy, w trakcie renowacji, listopad 2015. Fot. E. Malina Matka

Wawel - Seweryn Bieszczad

Obraz przedstawiający widok na Wawel, autorstwa Seweryna Bieszczada  (1852 Jasło - 1923 Krosno). Własność: kolekcja prywatna .  Przeprowadziłam prace polegające na oczyszczeniu zabrudzonego odwrocia oraz lica obrazu. Uzupełniłam drobne ubytki w warstwie malarskiej oraz zabezpieczyłam obraz werniksem damarowym. Zapraszam do obejrzenia efektów mojej pracy poniżej: Wawel, S. Bieszczad, obraz przed renowacją, 2015 Wawel, S. Bieszczad, obraz w trakcie renowacji, 2015 Wawel, S. Bieszczad, detal. Obraz w trakcie renowacji, 2015 Wawel, S. Bieszczad, obraz po renowacji, 2015

"Pożegnanie włościanina z koniem"

Obraz okazał się kopią zaginionego w czasie II wojny światowej dzieła autorstwa Wojciecha Gersona z 1856 r. pt.: "Pożegnanie włościanina z koniem", niestety do dziś wpisanego do rejestru strat wojennych. Obraz bardzo zniszczony, z rozdarciem w centralnej części, odnowiony w ramach zajęć w Pracowni Konserwacji malowideł sztalugowych na płótnie, z koniecznością rekonstrukcji kompozycji. "Pożegnanie włościanina z koniem" kopia, 65x98 cm obraz przed i po renowacji Wojciech Gerson"Pożegnanie włościanina z koniem" 1856 r. zaginiony obraz 60,5x80 cm, nr 2004